Masa mengandung, jumpa dr, mesti dapat Obimin..
Tau tak obimin tu supplemen?


walaupun org Malaysia panggil ubat tambah darah.
Tapi sayangku.


itu bukan ubat tapi supplemen.

Pernah tak ada anemia, kurang sel darah merah dan dapat B 12, vitamin C, Folic acid, iron?


Rakyat Msia panggil 4 serangkai?


Itu ubat tambah darah.

Tapi itu suplemen sebenarnya.


Pengambilan supplemen merosakkan organ?


Saya setuju dan tak setuju!!


Saya pernah menjadi anti-supplemen satu masa dahulu. Bukan kerana saya tak suka supplemen, tapi:


1)Saya anti supplemen yang tiada kajian dan pembuatannya dari bahan sintetik. Ini suplemen yang membahayakan kesihatan.


2)Saya anti penggunaan herba supplemen tradisional yang tak dikaji sepenuhnya dan diamalkan oleh masyarakat Malaysia secara overdose sehingga membebankan buah pinggang.


Pernah dengar Tongkat Ali? Akar dewa? Dan lain2?


3)Saya anti supplemen yg dicipta dibawah satu kilang dengan brand pelbagai. Tapi siapa saintis yang cipta produk ini. Apa bukti kualiti dan bebas side effect?


Saya akui the best source of vitamins are from natural food.
Kalau korang mampu amalkan makanan sihat, saya happy sangat dengan anda.


Tapi tak dapat dinafikan masyarakat Malaysia bukanlah pengamal makanan yang sihat.


Osteoporosis?
High cholesterol?
Kencing manis?
Ambik minyak Zaitun tak?
Kurang zat besi?


Sesetengah masalah memang perlukan supplemen.
Tak dapat dielakkan.


Tapi bukan semua orang perlukan supplemen.
Walaupun saya amalkan Shaklee kerana supplemen ini adalah dari organic, bukan sintetik.


Dicipta oleh pakar perubatan dan saintis diiktiraf dunia.
Serta dikaji side effect dan clinical effect on people after release.


Tak ada satu journal kaitkan dgn side effects.
Shaklee terjual di seluruh dunia even.


Kerana itu walaupun saya anti supplemen lain, saya hanya amalkan Shaklee.


Kalau ada saudara-mara saya amalkan supplemen lain, muka saya akan jadi bengis.


Kerana u r responsible on what you eat.
Kaji dulu sesuatu sebelum anda amalkan.
Kaji sendiri bukan dgr cerita orang yang tak pernah ada access to journal shaklee pun.


Jangan kerana marahkan orang jual, dibakarnya kilang..
Siapa kata supplemen merawat, memang salah!!


Siapa kata Vivix cure cancer, memang karut!
Take supplemen to be energetic and to stay healthier.
Jangan marahkan supplemen lain, dibakar semua supplemen terus.


Just because you hate something, doesn't give you the right to provoke others.
Sekian,
Master Cip
Anti supplemen tapi tak anti-Shaklee




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Join Us Now!